2012. november 28., szerda

A lengyel Tátra és közvetlen környezete, SzG3

Vissza a főoldalra (katalógus)

Egyéb összefoglaló jellegű beszámolók Lengyelországból:

- Krakkó és közvetlen környéke

Végre ismét eljutottunk a lengyel Tátrába. Azt kell mondanom, hogy itt még a cseheknél is jobb ár/érték aránnyal találkoztam. Erre majd folyamatosan visszatérek. Az mindjárt megállapítható, hogy irigylésre méltó színvonalon élnek, csend, rend és nyugalom van. Így még a helyenként meglévő tömeg is elviselhető.
Szokás szerint a booking.com-on kerestünk szállást és nem Zakopánében, hanem az ezzel szomszédos Koscieliskóban találtuk meg a helyünket. Ennek több előnye is van: csend, a Tátra egyes részei innen jobban elérhetőek, mint Zakopánéból, viszont ha be akartam menni oda, akkor egy kb 4 km-es úton pont a közepébe lehet bejutni, elkerülve a főutat.
Szállásnak a Pensjonat Rejmontówkát választottuk. Ennyire még nem találtunk bele a közepébe (jó értelemben). Új építésű szálloda (panzió), ***-os. A tisztasága lenyűgöző, ugyanígy az adott svédasztalos reggeli minősége is. Az ételek minősége nyugati színvonalú. A szoba és a fürdőszoba mérete is több, mint megfelelő, van hűtőszekrény (csendes!) és vízmelegítő is (ez általában ritkaság). A levegőt szinte harapni lehet. A személyzet igen segítőkész. Megnéztem a booking.com-ot, 9,7 az átlag pontszáma (2011 08 14-én), ilyen magasat eddig még nem nagyon láttam. ehhez már csak azt kell hozzátenni, hogy egy éjszaka ára reggelivel két személyre kb 9.500Ft/2011!

Pensjonat Rejmontówka

Koscieliskóban még található egy remek állapotú fa templom is, a hoteltől alig pár száz méterre a Zakopánéba menő felső út mellett.A templom építésére azért került sor, mert a zakopánei plébánia nagyon leterheltté vált a XIX. sz. végére. A templom végül is a XX. sz. elején készült el és a Zakopánén kívüli összes többi környékbeli falut szolgálta (Koscielisko, Krzeptowki, Sobiczkow, Kira, Witów, Roztok). A templom szép példája a lengyel faépítészetnek (a fenti térképen a lila jel).

Kościelisko, Kościół Św. Kazimierza

A lengyel Tátra egyértelmű központja Zakopáne.

Zakopane

Ami érdekes, itt szinte semmiféle látnivaló nincs (elsősorban az épített látnivalókra gondolok), egy nagy üdülőfalu az egész. A központ egy nagy sétálóutcából áll (Krupówki), itt aztán van minden bazáráru. A bazársor elér egészen a Gubalówkára menő sikló alsó állomásáig. Szerintem itt a mindenhol fellelhető sajtárusok közül kell válogatni, hogy megfelelő ajándékhoz jussunk.

a Krupówki
sajtárusok

Azért Zakopánéban is van néhány kisebb jelentőségű látnivaló.

Ezek közül az egyik a Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej a Koscieliska úton (ez a nyugat felé menő főút, a kegyhely eltéveszthetetlen). A templomot 1987 és 1992 között építették. II. János Pál pápa az építkezést 1987 június 7-én áldotta meg, ezt megelőzően 6-án tartott misét az ún. szabadtéri pápai kápolnában. Maga a templom azért tetszett nekünk, mivel nem egy túlzsúfolt barokk templom benyomását kelti, hanem a sima nagy fehér felületek jó alapot biztosítanak a méltán világhírű lengyel fafaragásoknak, egyáltalán nincs zsúfolt hatása.
A területen látható II. János Pál pápa jelmondata is: Totus Tuus (Egészen a Tiéd).

Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej - Totus Tuus
Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej
Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej - a szabdtéri kápolna

Zakopáne központjából feljuthatunk a Gubalówka nevű, inkább dombnak nevezhető helyre siklóval, ha átvágtuk magunkat a bazáron. A sikló késő estig (kb 3/4 10-ig) működik, így nem kell lerohanni onnan. Sajnos a régi Gubalówka már eltűnt. 20 évvel ezelőtt egy nagyon jó sétahely volt, mezőkkel, széna gombolyagokkal, fatemplommal, Már csak a templom maradt meg, az egész Gubalówka egy nagy bazár. van itt minden: vendéglők, bazárárusok, többféle mászópálya, nyári bobpálya, canopy pálya, quad pálya és sok minden más. Ami viszont érdekes, az itthoni bazárokkal szemben nem bömböl a lakodalmas rock (vagy valami hasonló borzadály), viszonylagos csend és nyugalom van. Viszont igen szép a kilátás a Tátrára.

a Gubalówkára menő sikló alsó állomása
Gubalówka - mászópálya
Gubalówka - bazársor
Gubalówka - nyári bobpálya
Gubalówka - kápolna
Gubalówka - kilátás a Tátrára
a Gubalówkára menő sikló felső állomása

Ha akár fent a Gubalówkán, vagy lent a Koscieliskóba menő úton úgy bő 1 km-t elgyalogolunk Ny felé, eljutunk egy kötélpályához. Így egy kört leírva fel vagy lemehetünk a siklóval és fordítva, a kötélpályával. Mindössze egy meggondolandó tény van, ez a legdrágább megoldás. Ha ugyanis a kötélpályán megyünk fel, akkor 12 PLZ az út ára, ha viszont oda-vissza váltjuk meg a jegyet, akkor csak 14 PLZ (2011-ben az árfolyam 70 Ft/1 PLZ). Mi is ezt tettük. Valamint itt ingyen lehet parkolni.

a Gubalówkára menő kötélpálya alsó állomása
 a Gubalówkára menő kötélpálya
közlekedés a Gubalówkára
a Gubalówka látképe Zakopánéból

Nagyjából ezeket lehet megnézni Zakopánéban. Igazából azért jöttünk ide, hogy megnézzük a (lengyel) Tátrát és azt, amit a környéken érdemes. Sokan, főleg akik először járnak errefelé, a főbb nevezetességekkel kezdik (Morskie Oko, Kasprowy Wierch), ami persze nem baj, azonban a további jó túralehetőségekre már nincs idő. Mi most ezt elkerültük, főleg a jó túralehetőségeket adó (és szép) völgyek bejárása miatt jöttünk ide (azért a fő látványosságokból is néztünk meg helyeket).

Vegyük ezeket a völgyeket sorra, Ny-ról K felé haladva:

Az első a Dolina Chochołowska.

Itt már megfigyelhetjük, hogy a Tátra Nemzeti Park területére gépkocsival nem lehet behajtani, de mindenhol megfelelő méretű parkoló áll a rendelkezésre. Minden völgyhöz, így ehhez is direkt autóbusz járat van Zakopánéból, így aki nem gépkocsival jött, az is eljuthat ebbe a völgybe, ill. az összes többibe. A parkolás ára 20 PLZ (2011). Még meg kell említenem, hogy a Tátrába minden völgynél 4 PLZ/fő a belépő (2011), cserébe egy makulátlanul tiszta Tátrát kapunk, az út mellett mindenhol WC konténerekkel (mozgáskorlátozottak is), amik nincsenek szétverve, össze graffitizve vagy ellopva. Innen vagy gyalog folytatjuk az utunkat vagy kerékpárral (bérelhető, ára az út hossztól függ), vagy pótkocsis mikrobusszal (5 PLZ/2011). Mi a mikrobuszt választottuk, hogy a kevésbé szép részeken gyorsabban átjuthassunk, de a lengyelek 95 %-a már innen gyalog megy tovább.

Tátra Nemzeti Park - Dolina Chochołowska - a pótkocsis mikrobusz

Ezzel eljuthatunk a régi parkolóig és innen már gyalog kell folytatni az utat. Ez persze nem gond, pont ezért jöttünk ide. Maga a völgy onnan kapta a nevét, hogy a chochołowi pásztoroknak legelői ebben a völgyben voltak. A patak mellett haladva először balra teszünk egy kitérőt, itt található a bővizű Siwa Woda forrás (ami egy tó), majd  elérjük az első sziklakaput, itt helyezték el az 1846-os krakkói felkelés idején a császári csapatok ellen fegyvert fogó chochołowiak emléktábláját.

Tátra Nemzeti Park - Dolina Chochołowska - a Siwa Woda forrástó
Tátra Nemzeti Park - Dolina Chochołowska

Jó egyórás gyaloglás után a Tátra egyik legszebb havasi legelőjére, a Polana Chochołowska-hoz jutunk el. Itt több felhagyott pásztorkunyhó és egy szép fa kápolna található.

Tátra Nemzeti Park - Dolina Chochołowska - a kápolna
Tátra Nemzeti Park - Dolina Chochołowska - a pásztorkunyhók
Tátra Nemzeti Park - Dolina Chochołowska - ez most egy lengyel tehén

Az útról jobbra lekanyarodva és átvágva a mezőn jutunk el a kápolnáig, ott balra kanyarodva pedig egy jó turistaházhoz jutunk el. Az árak itt is nagyon kedvezőek, 10-12 PLZ-ért már jó egytálételekhez lehet jutni, frissensültek 25-26 PLZ (2011).

Tátra Nemzeti Park - Dolina Chochołowska - a Schronisko PTTK turistaház

Aki akar, az mehet tovább is, mi visszafordultunk innen. A havasi legelőn lefelé menve jól szembetűnnek a völgyet szegélyező hegyek, sziklák.

Tátra Nemzeti Park - Dolina Chochołowska - a Mnichy Chochołowskie
Tátra Nemzeti Park - Dolina Chochołowska - a Kominiarski Wierch

Visszafelé menet is megcsodálhatjuk az utat szegélyező szép havasi virágokat, ill. egyes helyeken a sziklából fakadó bővizű forrásokat.

Tátra Nemzeti Park - Dolina Chochołowska- egy a sok forrás közül
Tátra Nemzeti Park - Dolina Chochołowska

Ha elérjük a busz végállomását, igazi választás elé kerülünk. vagy lemegyünk a busszal, vagy bérelünk kerékpárt (első osztályú stabil túragépek). Miután az ára ugyanannyi (5 PLZ/2011), így ez tényleges választás és nem az ár határoz (vagy lemegy gyalog). Természetesen a kerékpárt választottuk és igen jól választottunk. Az út kényelmes, lassan le lehet csorogni és nézni a szép fenyőerdőt, a patakot, a réteket, persze vigyázva a gyalogosokra. Igen sokan tettek így, a lejutott kerékpárokat hosszú utánfutókkal hozzák vissza.

Tátra Nemzeti Park - Dolina Chochołowska - a 3. számú kerékpár támaszpont
(Mi a 2.-ról indultunk lefelé)
 Tátra Nemzeti Park - Dolina Chochołowska - viszik vissza a kerékpárokat
Tátra Nemzeti Park - Dolina Chochołowska - lefelé az alsó parkoló felé
Tátra Nemzeti Park - Dolina Chochołowska
A túra után jóleső érzéssel mentünk vissza a szállásunkra.

A második és egyben a legszebb völgy a Dolina Kościeliska.

Itt is le kell róni a szokásos 20 PLZ parkolási és a 4 PLZ/fő belépti díjat. Mi itt már a legelejétől gyalog mentünk, itt nincs "gyengébb" rész.  Aki akar, az persze beülhet egy gorál lovaskocsiba és fölmehet úgy a völgy közepéig. Néhány perces gyaloglás után elérünk egy nagy réthez (polana), a végében jobbra egy sajt füstölő található.

Tátra Nemzeti Park - Dolina Kościeliska  - sajtfüstölő

Innen már összeszűkül a völgy, szebbnél szebb sziklakapukon, hidakon haladunk át. A tömeg hatalmas, mégis mindenki nyugodtan túrázik, senki nem hangoskodik (és nem szemetel). Igen sok apáca is kirándul, legalább 10 féle öltözéket láttunk.

Tátra Nemzeti Park - Dolina Kościeliska - folyamatos tömeg
Tátra Nemzeti Park - Dolina Kościeliska - az egyik sziklakapu

Mindenfelé kiépített pihenők vannak, ahol az egyébként nem túl megerőltető gyaloglás közbe pihenhetünk egyet.

Tátra Nemzeti Park - Dolina Kościeliska - az egyik pihenő

A völgy egyre jobban össze szorul, híd-hidat követ, itt is több helyen folyik a forrásvíz a sziklából.

Tátra Nemzeti Park - Dolina Kościeliska - az egyik forrás
 Tátra Nemzeti Park - Dolina Kościeliska
Ha végre felérünk a völgy végébe, itt is egy menedékház vár bennünket, jó konyhával (általában minden menedékháznál kisebb tömeg van a kiszolgálópultnál, de a személyzet gyorsan kiszolgál mindenkit).

Tátra Nemzeti Park - Dolina Kościeliska - a menedékház

Itt egy kicsi megpihentünk (mindenkinek ajánlom, hogy a mindenhol kapható Szarlotkát (ejtsd: Sarlotka) próbája ki, egyszerűen fantasztikus, pozícióját az osztrák almás rétessel lehet egybevetni és van is olyan finom!). Pihenés után tovább mentünk a Smreczynsky Staw nevű tóhoz, ami tipikus álomszerű tó. Kissé meredek, erősen köves úton lehet oda eljutni, de a látvány mindent megér.

Tátra Nemzeti Park - Dolina Kościeliska - úton a Smreczynsky Staw felé

Útközben szép mohos lápot is lehet látni, majd úgy 25 perc gyaloglás után kijutunk a tóhoz. Itt tátrai önkéntesek tartanak ügyeletet, maga a tó csak egy kilátópontból nézhető meg, nem körüljárható.

Tátra Nemzeti Park - Dolina Kościeliska - úton a Smreczynsky Staw felé - mohos láp
 Tátra Nemzeti Park - Dolina Kościeliska - a Smreczynsky Staw
Tátra Nemzeti Park - Dolina Kościeliska - a Smreczynsky Staw - kilátópont

Visszafelé indulva még egyszer meg lehet pihenni a menedékháznál, majd szépen el lehet indulni lefelé. Ekkor a völgy másik arcát mutatja, tehát érdemes nézelődni.

Tátra Nemzeti Park - Dolina Kościeliska

Mielőtt visszaérnénk a völgy elejére, még egy kirándulási lehetőség félét megemlítenék. Több helyen kiépítettek egyfajta körutat, ami azt jelenti, hogy egyirányú gyalogösvényen fel kell menni egy barlangig, azon át kell küzdeni magunkat, majd a kijárattól lemenő, szintén egyirányú úton el kell érni a völgyben a "fő" utat. Mi is kipróbáltunk egyet. Lefelé menet jobb oldalon (felfelé menet értelemszerűen bal oldalon) meg kell találni a Jaskinia Mroźna (Mrozna barlang) táblát, ami egy híd elején található. Itt 20 perc alatt egy meglehetősen kaptatós úton el lehet jutni a barlang bejáratához. Itt minimum 4 főnek össze kell gyűlnie, hogy a csoportot átengedjék a barlangon. A belépő 3 PLZ! Ez a barlang ki van világítva, rozsdamentes korlátok és trepnik vannak. Szerencsére nincs vezetés, mindenki iszkol a másik vége felé. Ez azért nem olyan egyszerű, mivel a járatok néha olyan ferdék, hogy kitámasztva is alig lehet átvánszorogni, valamint több helyen csak leguggolva  lehet tovább jutni. Ezt a barlangot azért választottuk, mert itt van világítás, a többiben fejlámpát kell használni!

Tátra Nemzeti Park - Jaskinia Mroźna - ezt a táblát kell keresni
 Tátra Nemzeti Park -  úton a Jaskinia Mroźna felé
Tátra Nemzeti Park - Jaskinia Mroźna bejárata
Tátra Nemzeti Park - Jaskinia Mroźna - nem a kép ferde
Tátra Nemzeti Park - Jaskinia Mroźna

Ha kiértünk, akkor egy meglehetősen hosszú és meredek lépcsősoron kell lemenni a völgybe. Én úgy becsültem, hogy négy 10 emeletes ház magasságot kell felmenni, ott 511 m barlangtúra (nem szokványos séta) vár ránk, majd ugyancsak kb. 30 emeletet kell lemenni.

Tátra Nemzeti Park - Jaskinia Mroźna -  a kijárat
Tátra Nemzeti Park - Jaskinia Mroźna - a lépcsősor

Most már nincs más hátra, hogy megnézzük a völgyről készült videót, majd visszamenjünk a szállodába és egy jó tusolás után ejtőzzünk egyet (ha jól megtervezzük a programot, egész napos elfoglaltság)(ez a mondat egy szép nagy képzavar, de pont ezért jó):

Tátra Nemzeti Park - Dolina Kościeliska

Ez után tovább haladva K felé, kisebb völgyek jönnek sorra, Mi ezek közül a Dolina Małej Łąki-t választottuk. Itt a parkolás 10 PLZ/nap (2011), a belépő ugyanannyi, mint máshol. Ez a völgy, legalábbis a magasabb régiókba menő elágazásig, oda-vissza kb. 2 óra alatt bejárható. A völgy, mivel kisebb, zártabb, sokkal párásabb, mint a 2 nyugatabbi nagyobb völgy, így a növényzet is sokkal bujább.

Tátra Nemzeti Park - Dolina Małej Łąki

Itt a lapu tényleg akkora, hogy alá lehet állni esőben, hatalmas mohapárnák, szép virágok vannak a völgyben.

Itt nincs turistaház a völgy végében, viszont további turista utak vezetnek a magasabb régiókba.

Tátra Nemzeti Park - Dolina Małej Łąki - vajvirág féle
Tátra Nemzeti Park - Dolina Małej Łąki - tovább, felfelé

Visszafelé jövet ismét megcsodálhatjuk a bővizű patakot és a különféle virágokat, mohákat.

Tátra Nemzeti Park - Dolina Małej Łąki - orchidea féle
 Tátra Nemzeti Park - Dolina Małej Łąki

És most jöjjön a szokásos videó a völgyről:

Tovább haladva K-re, elérkezünk a Kasprowy Wierch-re menő völgyhöz. Ez a völgy már komoly szervezést igényel, ugyanis viszonylag nagy a tömeg, de a kötélpálya kapacitás véges. Tehát kora reggel oda kell menni, hogy valami esélye legyen az embernek a feljutásra. Figyelem! Itt is le kell rakni a kocsit a Nemzeti Park határánál! Aki mégis behajt, azt biztosan megbüntetik! A városból a legegyszerűbben úgy találhatunk ide, hogy a Rondóhoz kell jönni (jelenleg II. János Pál-ról van elnevezve) és pld jobbra kanyarodva le tudjuk tenni a kocsit. Innen vagy gyalog megyünk fel a kötélpálya állomásához, vagy mikrobusszal. Szokás szerint kifizethető az ár. Mi is felmentünk, de nem elég korán, így mikor kiderült, hogy kb. 5 órát kellene várakozni, így azonnal tovább álltunk és az egyik korábban leírt völgyet kerestük fel. Mivel már voltunk itt, nem olyan nagy a veszteség (47 PLZ/oda-vissza a kötélpálya/2011). Vannak leleményes helyiek, akik beállnak a sorba és 20 PLZ-rt árulják a helyet. Nekünk is ajánlották, de nem vettük igénybe.

Zakpane - a Rondo
Zakopane - a kötélpálya információs táblája
Zakopane - a várakozó tömeg a Kasprowyhoz

Most térjünk át a legkeletibb völgyre - ez a Dolina Bialki (később ebből ágazik ki a Rybi Potok - ahol az út felmegy a Morkie Oko-hoz).

Ide szinte mindenki eljön, mivel itt lehet a legkönnyebben eljutni egy tengerszemhez (jelen esetben a Morski Oko-hoz). Na itt már több dolog van, amit át kell gondolni. A Kasprowy-hoz hasonlóan ide is korán kell kiérkezni, vagy több órás sorbaállás lesz a kocsival. Ha szerencsésen eljutottunk a parkolóhoz (20 PLZ/2011 + 4 PLZ/fő belépő), akkor dönteni kell: vagy gyalog megyünk fel a tóhoz, ez kb. 9 km aszfaltos úton (elég erős szintkülönbséggel, oda vissza 18 km), ahol a sok lovaskocsi alaposan felrúgja a port, vagy echós szekérrel felmenni a tó alatti parkolóig (ez felfelé 40 PLZ/fő/2011, lefelé 30 PLZ/fő/2011). Miután ami csak délután tudtunk felmenni a nagy tömeg miatt, kénytelenek voltunk az echós szekeret választani.

Tátra Nemzeti Park - várakozás a Morskie Oko-hoz menő lovaskocsikra
Tátra Nemzeti Park - a Morskie Oko-hoz menő lovaskocsik egyike

Figyelem! Felfelé csak 12, lefelé csak 16 személyt szállíthatnak, ezt szigorúan betartják! Ha felértünk, akkor a régi parkolótól még kb. 1,5 km-t kell megtenni a tóig. Itt szokás szerin megtaláljuk az 1 turistaházat, amely több ezer embert lát el naponta elfogadható árakon (érdekes, itt nincs 2-3 szoros ár, pusztán csak azért, mert ilyen helyen árulják az ételt!)

Tátra Nemzeti Park - a Morskie Oko látképe a turista ház felől
Tátra Nemzeti Park - a Morskie Oko - a turista ház

Miután a tó körbe van építve gyalogúttal, mindkét irányban meg lehet kerülni. Mi a jobb oldalon indultunk el. Az út végig kövekből kirakott sétaösvény, szintkülönbség alig, gyengébb túrázók is teljesíthetik a kb 1 órás utat. Ha szerencsénk van, még legelésző szarvast is találhatunk útközben (nekünk volt szerencsén). Az út mellett mindenhol vízesések, patakok tartanak a tóba.

Az út 2/3-ánál fel lehet menni egy erős kaptatón a Felső tóhoz (Czarny Staw), sajnos nekünk már erre nem volt időnk (szerencsére már korábban jártunk ott), így mentünk tovább.

Tátra Nemzeti Park - a Morskie Oko

Ez után, egy kis frissítő és nass után a turistaházban, csak vissza kell sétálni a régi parkolóig és kivárni a sort a lefelé menő echós szekerekhez.

Tátra Nemzeti Park - a Morskie Oko - sorbaállás a felső parkolónál

És most jöjjön a videó:

Tátra Nemzeti Park - a Morskie Oko

Szokás szerint vissza a hotelbe, fürdés, pihenés.

Ha valami oknál nem csak a Tátrát szeretnénk megnézni, Zakopane környéke azért kínál néhány szép látnivalót. Ha ide Budapest felől jövünk, akkor a leggyorsabb út Árva vára mellett megy el és ekkor könnyen útba ejthetjük Chocholów falut. Ez rögtön a határ mellett található, attól csak kb. 500 m-re. Ez az egyik legjobban megmaradt gorál falu (a gorálok hegyi pásztorok) és ha emlékszünk rá, ez a falu a névadója az első völgynek nyugatról a Tátrában (Dolina Chochołowska).

Ha K felé megyünk, akkor két jeles helyet is találhatunk: Dębno-t és Nidzica-t (Nedecet):

Az első (pontos neve: Dębno Podhalańskie - sok más Dębno is van Lengyelországban). Odafelé többször keresztezzük a Białka folyót (ez a folyó is a Tátrából jön, egy része a Morskie Oko-ból).

Białka folyó

Nevezetessége a kb 1500 körül épült fa templom, amely rajta van az UNESCO világörökség listáján. Fő nevezetessége a belső falakon található 72 festmény. A templomban nem kérnek belépőt, de egy kis adománnyal segítsük a templom fenntartását! Maga a templom kívülről is gyönyörű, belülről egyenesen pazar (de nem lehet bent fényképezni).

Dębno Podhalańskie

Ha tovább megyünk K felé a Czorsztyni-víztározó déli oldalán, néhány km után elérünk Niedzica várához. Magyar neve is van: Nedec vára, mivel 1918-ig Mo-hoz! tartozott.

1320-ban említik először. A Dunajec völgyében megbújó település nevezetessége a folyó partján magasodó sziklán álló vára, amely mintegy farkasszemet néz az átellenben a galíciai oldalon magasodó Czorsztynnal. A monda szerint a két vár két egymással állandó viszályban élő testvéré volt. Nedec (más néven Dunajec) várát Drugeth Vilmos építtette saját birtokán kevéssel 1330 előtt, mely előbb Drugeth, majd Szapolyai birtok volt. 1412-ben itt adták át II. Ulászló lengyel király követei a 16 szepesi városért fizetett zálogkölcsönt.1470-ben Szapolyai Imre erőszakkal foglalta vissza a lengyelektől. Szapolyai várkapitánya, Kauffang Zsigmond a várat rablásokra használta fel, ezért 1553-ban Bebek Ferenc elfogta és a várurat Bécsben lenyakaztatta. 1772-ben itt váltották vissza a Zsigmond által elzálogosított szepességi városokat. A 18. században a Horváth család építtette újjá. 1918-ban Lengyelország része lett, de 1945-ig a Salamon család utódai lakták. Ma művészeti alkotóház és múzeum van benne. Szerencsére itt sincs vezetett túra, így a várat saját ritmusunkban tudjuk bejárni.

Érdemes kimenni a kilátó teraszra, innen meg lehet csodálni a kialakított víztározó szép környezetét. A túlparton Czorsztyn várromja áll, a vízen kiránduló hajók, csónakok, kajakok, a táj igen szép (ebből is látni, hogy egy víztározó egyáltalán nem káros a környezetére). Magát a gátat 1977-ben kezdték el építeni.

Niedzica (Nedec) vára - kilátás a teraszról
 Niedzica (Nedec) vára - kilátás a teraszról -  Czorsztyn várromja
Białka folyó + Niedzica (Nedec) vára

Ha megtekintettük a vár minden zeg-zugát, érdemes elsétálni a gátig. A gát tetején át lehet sétálni a túlpartra (onnan gyalog el lehet menni a várromig). Innen kapjuk a legszebb kilátást a várra.

kiránduló hajó Czorsztyni-víztározón
 Czorsztyni-víztározó - Niedzica (Nedec vára)
Czorsztyni-víztározó - a gát teteje

Ha átértünk a gáton, rövid sétával elérhetünk itt is egy sajt füstölőhöz. Utána már a Pieninek Nemzeti Park következik.

Sajtfüstölő a víztározó partján
Czorsztyni-víztározó - Niedzica (Nedec vára),
csak hogy egyszer én is rajta legyek az egyik képen

Nagyjából ennyit sikerült megnéznünk, nagyon tudom ajánlani a lengyel Tátrát mindenkinek. Aki pihenni és túrázni akar, az jöjjön ide. Mint említettem, nagyon jó ár/érték arányt talál itt. Remélem tudtam néhány jó ötletet adni a szokásos helyeken túl is.

Vissza a főoldalra (katalógus)